VLIEGENDE HOLLANDER 2020 & 2021

‘Holland Opera stroopte de mouwen op en stak een wereldberoemd verhaal in een nieuw jasje. Smaakvolle details zijn tekenend voor de gehele productie: niets is zo maar. ‘Der Fliegende Holländer’ revisited, geregisseerd door Joke Hoolboom vaart op de eclectische muziek van Niek Idelenburg. De uitwerking van deze in crisistijden opgetuigde performance is knap geslaagd’. DagbladTrouw ★★★★ Frederike Berntsen

De Schipper van de Vliegende Hollander wil koste wat kost als eerste schipper Oost Indië bereiken via de kortste route, namelijk rond de Kaap. De Hollander heeft haast en besluit al op Paaszondag uit te varen. Zijn bemanning wil niet vertrekken, want als de kerkklokken luiden mag niemand uitvaren. Rond de Kaap komt het schip in een verschrikkelijke storm terecht, maar de kapitein zweert dat hij zijn reis zal volbrengen. Vervloekt door de duivel moet hij en zijn bemanning eeuwig blijven rondvaren op zee

Deze zomer exclusief te zien in theater Veerensmederij in Amersfoort.

Foto's

Trailer

MUZIEK

De sage van de Vliegende Hollander is mede beroemd geworden door de gelijknamige opera van Richard Wagner. Niek Idelenburg gaat de uitdaging aan om een nieuwe kameropera te componeren. Zijn muziek laat zich omschrijven als een fusion van neo-barok en modern klassiek. 

Enkele muzikale uitgangspunten:

In de barokperiode stond de 'tritonus' symbool voor het 'kwaad'. Een tritonus, ook wel 'diabolo in musica' (duivel in muziek) genoemd is een interval zoals bv de afstand tussen b-f. Componisten als Berlioz in zijn Faust; Benjamin Britten in zijn 'War Requiem' en Saint Saens in zijn 'Dance Macabre' gebruikten het interval om hel en verdoemenis uit te beelden. Ook Idelenburg gebruikt het als thematisch uitgangspunt voor de Duivel. 

Bach wordt in muzikaal opzicht ook wel 'God' genoemd. Als God de mensheid oproept om vertrouwen te hebben, horen we haar dat doen met een beroemde choral melodie. Andere verwijzingen van Idelenburg naar Bach klinken door in de driehoek God-Schipper-Senta; zij vormen daarmee naast een dramatische, een muzikale 3-eenheid.

Al is het een nieuw gecomponeerde opera, Wagner mocht niet ontbreken in deze Vliegende Hollander. Hij maakte op 21 jarige leeftijd zijn opera in 2 maanden tijd en componeerde een ouverture bestaande uit delen die ook later terugkomen in zijn opera. Een deel hiervan is te horen na de proloog. Muziek van Wagner in een nieuw klankidioom voor klein ensemble. 

RECENSIES

Trouw ★★★★ Frederike Berntsen

‘Holland Opera stroopte de mouwen op en stak een wereldberoemd verhaal in een nieuw jasje. Smaakvolle details zijn tekenend voor de gehele productie: niets is zo maar. ‘Der Fliegende Holländer’ revisited, geregisseerd door Joke Hoolboom vaart op de eclectische muziek van Niek Idelenburg. De uitwerking van deze in crisistijden opgetuigde performance is knap geslaagd’.

Cultuurpers Thea Derks

'Met zijn sprekende muziek, stijlvolle kostuums, wervelende videobeelden en fraaie belichting is Vliegende Hollander een lust voor oog en oor. Het toneelbeeld van Douwe Hibma benut inventief alle denkbare mogelijkheden. De muziek van Niek Idelenburg is afwisselend en staat volkomen in dienst van het verhaal. Melodieuze barokklanken van Senta en God staan tegenover de gruizige klankwereld van de Duivel (de imposante Arnout Lems) en de Schipper (de geweldige bariton Martijn Cornet). Diens twee matrozen zingen volkse melodieën, eenstemmig of in subtiel duet. Het is een glansrol van de tenor Erik Slik en de bariton Marcel van Dieren, die in onlosmakelijke eendracht opereren. 

NRC  ★★★★ Mischa Spel

Vliegende Hollander is vooral herkenbaar als nieuwe voorstelling van Holland Opera dat al 25 jaar met succes actuele operavoorstellingen brengt. Niek Idelenburg, muzikaal de drijvende kracht achter het gezelschap componeerde (zijn debuut) de opera zelf, in een staalkaart aan stijlen die via neobarok naar rock en eigentijds voert. Hij maakt het de zangers en musici niet gemakkelijk. Maar de muziek charmeert ook: door de originele instrumentatie en de opmerkzame gretigheid waarmee uit vierhonderd jaar muziekgeschiedenis is geput'.

Theaterkrant Henri Drost

'Met overwegend jonge solisten en musici maakt Holland Opera indruk met Vliegende Hollander, een tijdens de huidige coronacrisis gecomponeerde opera die niet alleen minimal music, Bach en Wagner met elkaar verweeft, maar ook zeer actueel is en verwijst naar de geschiedenis van de speellocatie. Als de Hollander eindelijk rust vindt, klinkt het slotakkoord van de Mattheus-Passion. Het ontroert en is uiterst effectief. Hier verbindt Idelenburg zowel de klankwerelden van God, Senta als de Hollander. lees verder.

Scenes Theaterblad ★★★★ Jos Schuring

'Vliegende Hollander is een huzarenstukje. Holland Opera toont zich ook nu weer een uiterst inventief gezelschap waarin op een aantrekkelijke manier eigentijdse opera wordt gemaakt. De zeggingskracht van hun werk is onverminderd groot met een mooie afwisseling van jeugdopera en voorstellingen voor volwassen. Dat het gezelschap onlangs gehonoreerd is met een plaats in de Basisinfrastructuur, de subsidie-eredivisie is dan ook zeer verdiend'.

Groene Amsterdammer Max Arian

'Holland Opera laat Wagner en Heine verrassend ver achter zich en heeft bliksemsnel van de coronanood een operadeugd gemaakt. Regisseur Joke Hoolboom maakte een pasklaar, soms geestig, soms ontroerend libretto. Douwe Hibma maakte een effectief decor, waarin de enerverende video’s van Ruben Pest een grote rol spelen. We zien beelden van de industriële revolutie tot de huidige tijd, met Angela Merkel, Macron en zelfs de piepjonge Greta Thunberg, als een ander soort Senta, maar even idealistisch en eigengereid'.

TEAM

Creatie muziek: Niek Idelenburg | libretto en regie: Joke Hoolboom | Video: Ruben Pest | Decor: Douwe Hibma | Kostuumontwerp: Martijn Kramp | Lichtontwerp: Maarten Warmerdam | Geluidsontwerp: Tom Gelissen 

Uitvoering: Schipper: Martijn Cornet | Senta: Elisabeth Hetherington | God: Emma Posman | Duivel: Arnout Lems | Stuurman: Marcel van Dieren | Matroos: Erik Slik

Ensemble: Hobo d’amore: Inge Ariesen | Fagot: Eva Jansen | Cello: Diederik van Dijk | Contrabas: Robin de Zeeuw | Percussie en melodische slagwerk: Chris Saris | Dolende Ziel: Piano

LOCATIE

Theater de Veerensmederij
Soesterweg 330, 3812 BH Amersfoort

Wij maken gebruik van cookies

Cookies helpen ons begrijpen hoe je de website gebruikt. Zo kunnen we steeds verbeteren.