Holland Opera vierde in 2019 zijn 25-jarig jubileum met de opera King Lear.
Welke vader stelt zijn dochters de onmogelijke vraag wie het meest van hem houdt? King Lear. De koning die vader is maar weigert zijn bastaardzoon te erkennen. King Lear wordt aan het einde van zijn leven geteisterd door bange dromen. Dromen waarin zijn volk hem niet langer herkent en hij zijn land verliest. Als hij besluit zijn erfenis bij leven te verdelen breekt er een verbeten strijd uit binnen de familie.
Giuseppe Verdi hield van Shakespeare en had al op jonge leeftijd de wens om ooit King Lear te componeren. Wel vond hij het stuk te lang en te ingewikkeld. Na een prettige samenwerking rond un ballo in maschera vroeg hij Antonia Somma een libretto te schrijven. Na opmerkingen van Verdi volgde er zelfs een tweede versie. Toch liet Verdi het 30 jaar op zijn bureau liggen. Hij durfde het stuk niet te componeren omdat hij bang was om, net als Lear zelf waanzinnig te worden.
Er zijn aanwijzingen dat Verdi schetsen had voor King Lear en die gebruikte voor zijn laatste opera Othello. Niet zo vreemd, omdat een aantal karakters in King Lear sterk lijken op die in Othello. Er is verwantschap tussen Jago de intrigant en Edmund de bastaardzoon en uiteraard tussen de pure Desdemona en Cordelia, de jongste dochter van Lear. De enige die eerlijk tegen hem is. Met deze kennis, originele Shakespeare teksten, muziek uit Verdi’s MacBeth, Othello en Requiem en een aantal nieuwe composities van Fons Merkies, stelde Niek Idelenburg een partituur samen en arrangeerde alles voor 5 solisten, koor en blazersensemble, electrische gitaar en uitgebreid slagwerk.