THEATERMAKER
De topkok in de keuken van Holland Opera (regisseuse Joke Hoolboom) heeft weer een opmerkelijk wereldgerecht klaargestoomd van Purcells opera Dido ile Aeneas: Turkse traditionals, Turkse operazangers en Aeneas als een idealistische wereldverbeteraar.
De oorspronkelijke partituur werd bewerkt voor een ensemble, er werden Turkse traditionals en nieuwe stukken van componist Fons Merkies toegevoegd en als noodweer klonk plotseling de storm uit Vivaldi’s Vier Jaargetijden. De kracht van de voorstelling schuilt in de eigenzinnige aanpak. Ik heb al heel wat Dido’s voorbij zien komen, maar deze verdient de originaliteitsprijs.
GOOI EN EEMLANDER
Opnieuw heeft Holland Opera een groot werk op het repertoire genomen. Dido ile Aeneas is in een aantrekkelijk, eigentijds jasje gestoken waar Holland Opera patent op lijkt te hebben. De voormalige fabriekshal van de Veerensmederij in Amersfoort is omgetoverd tot een theater met een lang looppad door het midden als een catwalk. Aan het ene uiteinde van de catwalk zit het Carthago Consort: strijkers, theorbe, gitaar, Turkse saz. Een prima, goed op elkaar ingespeelde groep musici. Dirigent Niek Idelenburg zorgde voor de uitstekende arrangementen. Fraaie belichting en spectaculaire visuele effecten vormen de ideale setting voor de zangers. Geen wonder dat deze een gelikte voorstelling neerzetten.
Bariton Sinan Vural speelt de hoofdrol, de mythologische Trojaanse held Aeneas. Zijn Turkse afkomst past naadloos bij het oude Griekse verhaal dat zich deels afspeelt in wat nu Turkije is. Vural heeft een heerlijke, ontspannen stem en acteert gemakkelijk. Dido wordt fraai en vol overtuiging gezongen door de Turks/Nederlandse sopraan Aylin Sezer. Zij komt in opstand tegen de strenge bewakers, drie schitterende zangers., zij dwingen Aeneas te vertrekken. Dido is ontroostbaar en zingt op aangrijpende wijze de beroemde slot-aria When I am laid in earth. Een onvergetelijke voorstelling.
NRC
Regisseur Joke Hoolboom is er duidelijk over: haar bewerking van Purcell’s Dido and Aeneas moet ons waarschuwen voor de groeiende intolerantie in Nederland. Met de draagkrachtige sonore stemmen van Frank Wong (de tovenaar) en Sinan Vural als Aeneas die in dit geval geen dolende prins is, maar een Turkse idealist die de wereld rondtrekt in een strijd tegen het onrecht.
Muzikaal kreeg het multiculturele statement gestalte in, met zorg gekozen, Turkse volksliederen die Purcell’s aria’s afwisselen. Purcell’s barokke versieringen vloeiden soepel over in de nog rijkere ornamentiek van het Turkse repertoire. Zo ontstond een natuurlijke cross-over tussen Oost en West.
VOLKSKRANT
Holland Opera steekt Henry Purcells beroemde kameropera Dido ile Aeneas in een onverwacht actueel jasje: De Turks-Nederlandse operazanger Sinan Vural vertolkt de rol van Aeneas; die is niet gemodelleerd naar een oorspronkelijk Trojaanse prins, maar naar de beroemde filmster George Clooney, annex wereldverbeteraar die rondreizend aandacht vraagt voor oorlogsgeweld.
Vurals uiterlijk komt verrassend dicht bij dat van Clooney. De bariton heeft bijna dezelfde gedistingeerde charme. Op videobeelden zien we hem gewapend met mobiel taxiend door oorlogsgebieden. Samen met Leonie van Veen als een charismatische Belinda die blijft hopen op redding voor hen allen. En met de fijne vertolking door een twaalfkoppig ensemble (Carthago Consort) van Purcells muziek, met zijn kenmerkende dieper zakkende basso continuo, voor deze gelegenheid gelardeerd met Vivaldi (de Storm) en Turkse akkoorden op saz.