Theaterkrant (Kester Freriks):
'Het kan dus, de Kersentuin als opera die de altijddurende clash bezingt en dramatiseert tussen vroeger en nu, de voorbije tijd en de nieuwe tijd.
‘Het leven is voorbij voor je er erg in hebt’, zingt Firs (Arnout Lems) aan het slot. De muziek is geleidelijk geëvolueerd van laat negentiende-eeuwse lange harmonielijnen naar dynamisch bewogen, elektronische staccato van nu.
Kersentuin is een rijke voorstelling, vol onderhuidse liefdesverhalen, gedachten over het voorbijgaan van de tijd, over generatieconflict en oude en nieuwe tijd. Dat Holland Opera juist hier de opera brengt, is brandend actueel: het vlakbij gelegen bosgebied Amelisweerd wordt bedreigd door bomenkap: meer asfalt moet er komen." Lees hier de hele recensie
★★★★ Trouw (Freek Dijkstra)
"Babylonische spraakverwarring in een geestige ‘Kersentuin’ van Holland Opera
Om het verschil tussen de oude wereld en de nieuwe wereld te benadrukken, spreken de personages die deze werelden vertegenwoordigen letterlijk andere talen. Af en toe werkt deze keuze wat chaotisch, maar de jonge librettist Jacob de Groot speelt ook komisch met de babylonische spraakverwarringen. Onbegrip tiert welig in de opera, ook wanneer matriarch Ljoebov (Ekaterina Levental) danst in haar oude tuin zonder te begrijpen dat haar familie in de schulden raakt. Zij is de archetypische onwetende boomer – ook een associatie die de makers bewust aan lijken te gaan.
De muziek van Niek Idelenburg is gebaseerd op Tsjaikovski’s pianocompositie De seizoenen (1876) en voorziet het geheel van de ideale lijmstof. Donkere klanken van de cello en contrabas in het openingsstuk contrasteren met de luchtige percussie en de scheurende elektrische gitaar. Beide kleuren blijven onderling geloofwaardig."
★★★ NRC (Eva Peek)
"Sowieso wordt er door de hele cast sterk gezongen. Ook de mix van verschillende talen – Russisch, Engels en Nederlands – is een goede vondst Anders dan bij Tsjechov is Lopachin in Rijnauwen een vrouw. Sopraan Elisabeth Hetherington zet in haar petroleumblauwe kostuum een geweldige rol neer. Fel, vol autoriteit, zelfverzekerdheid en met een vleugje wraakzucht. Je gaat bijna mee in haar plan voor Airbnb’s."