Trouw ★★★★ Frederike Berntsen
‘Holland Opera stroopte de mouwen op en stak een wereldberoemd verhaal in een nieuw jasje. Smaakvolle details zijn tekenend voor de gehele productie: niets is zo maar. ‘Der Fliegende Holländer’ revisited, geregisseerd door Joke Hoolboom vaart op de eclectische muziek van Niek Idelenburg. De uitwerking van deze in crisistijden opgetuigde performance is knap geslaagd’.
Cultuurpers Thea Derks
'Met zijn sprekende muziek, stijlvolle kostuums, wervelende videobeelden en fraaie belichting is Vliegende Hollander een lust voor oog en oor. Het toneelbeeld van Douwe Hibma benut inventief alle denkbare mogelijkheden. De muziek van Niek Idelenburg is afwisselend en staat volkomen in dienst van het verhaal. Melodieuze barokklanken van Senta en God staan tegenover de gruizige klankwereld van de Duivel (de imposante Arnout Lems) en de Schipper (de geweldige bariton Martijn Cornet). Diens twee matrozen zingen volkse melodieën, eenstemmig of in subtiel duet. Het is een glansrol van de tenor Erik Slik en de bariton Marcel van Dieren, die in onlosmakelijke eendracht opereren.
NRC ★★★★ Mischa Spel
Vliegende Hollander is vooral herkenbaar als nieuwe voorstelling van Holland Opera dat al 25 jaar met succes actuele operavoorstellingen brengt. Niek Idelenburg, muzikaal de drijvende kracht achter het gezelschap componeerde (zijn debuut) de opera zelf, in een staalkaart aan stijlen die via neobarok naar rock en eigentijds voert. Hij maakt het de zangers en musici niet gemakkelijk. Maar de muziek charmeert ook: door de originele instrumentatie en de opmerkzame gretigheid waarmee uit vierhonderd jaar muziekgeschiedenis is geput'.
Theaterkrant Henri Drost
'Met overwegend jonge solisten en musici maakt Holland Opera indruk met Vliegende Hollander, een tijdens de huidige coronacrisis gecomponeerde opera die niet alleen minimal music, Bach en Wagner met elkaar verweeft, maar ook zeer actueel is en verwijst naar de geschiedenis van de speellocatie. Als de Hollander eindelijk rust vindt, klinkt het slotakkoord van de Mattheus-Passion. Het ontroert en is uiterst effectief. Hier verbindt Idelenburg zowel de klankwerelden van God, Senta als de Hollander. lees verder.
Scenes Theaterblad ★★★★ Jos Schuring
'Vliegende Hollander is een huzarenstukje. Holland Opera toont zich ook nu weer een uiterst inventief gezelschap waarin op een aantrekkelijke manier eigentijdse opera wordt gemaakt. De zeggingskracht van hun werk is onverminderd groot met een mooie afwisseling van jeugdopera en voorstellingen voor volwassen. Dat het gezelschap onlangs gehonoreerd is met een plaats in de Basisinfrastructuur, de subsidie-eredivisie is dan ook zeer verdiend'.
Groene Amsterdammer Max Arian
'Holland Opera laat Wagner en Heine verrassend ver achter zich en heeft bliksemsnel van de coronanood een operadeugd gemaakt. Regisseur Joke Hoolboom maakte een pasklaar, soms geestig, soms ontroerend libretto. Douwe Hibma maakte een effectief decor, waarin de enerverende video’s van Ruben Pest een grote rol spelen. We zien beelden van de industriële revolutie tot de huidige tijd, met Angela Merkel, Macron en zelfs de piepjonge Greta Thunberg, als een ander soort Senta, maar even idealistisch en eigengereid'.