★★★★★ Trouw:
'Holland Opera brengt het vervolg op de Mozart-opera Le Nozze di Figaro, de bruiloft van Figaro, op een humoristische en creatieve manier.
Hoewel het bekende muzikale ‘Figaro, Figaro, Figaro’ op verschillende manieren in de opera terugkomt, lijkt echtgenote Susanna (Elisabeth Hetherington) de grootste rol te hebben in de voorstelling. Zij zingt de loopjes in de composities van Idelenburg moeiteloos bovenop het letterlijk duizelingwekkende, omhoog getakelde platform'
★★★★ Volkskrant:
'Joke Hoolboom (libretto en regie) en Niek Idelenburg (compositie) creëerden een nieuw muziektheaterspektakel. Ze baseren zich daarbij op een gelijksoortig toneelstuk van de schrijver Ödön von Horváth, maar deze versie is volstrekt eigen en modern.
De opgewekte composities combineren flarden van moderne popnummers met noten van Mozart. Net zo behapbaar is het libretto. Integreren of niet integreren, dat is hier de vraag'
★★★ NRC:
'De enscènering en kostuums laten de cast oplichten: felgekleurde, zachte texturen contrasteren met de industriele omgeving. Het hoogtepunt van de avond is een verbluffend paaldansnummer-annex-popliedje van Jony Overdijk, gezongen op Susanna’s dieptepunt.
Niek Idelenburgs muziek maakt knap gebruik van de chaos van het immigratieproces: de klassiekers Mozarts Nozze en Rossini’s Figaro-figaro-figaro botsen met het poppige neoklassiek van de revolutie. Joke Hoolbooms libretto doet iets soortgelijks. Het laat de emigré’s zich in ouderwets Hoogduits uitdrukken, het buurland Nederlands spreken, met een krom Engels als tussentaal. Een mooie vondst'
Theaterkrant:
'Holland Opera waagt zich aan een operabewerking van Divorce of Figaro. Het kersverse, soms in details heel actuele libretto is van regisseur Joke Hoolboom.
Het is een indrukwekkend spektakel geworden in de geweldig mooie ruimte van de Werkspoorkathedraal. De deftige graaf (Marcel van Dieren) en de charmante Figaro (Joris van Baar) zijn nu plotseling berooide vluchtelingen zonder papieren die zich in steenkoolengels moeten legitimeren tegenover onverschillige grenswachten. Dat is behoorlijk aangrijpend en actueel'
Operamagazine
'De problemen beginnen pas goed aan de grens. En daar haakt Hoolboom op spitse wijze in op de actualiteit. Problemen met taal, identiteitspapieren, verblijfs- en werkvergunningen passeren in door droge humor gekenmerkte dialogen de revue.
In deze sequel speelt Susanna de absolute hoofdrol en componist Niek Idelenburg benadrukt dat door haar de mooiste muziek te geven. De Canadese sopraan Elisabeth Hetherington grijpt de geboden kansen met beide handen aan. De vele andere rollen waren zonder meer goed bezet. Zo werd het een mooie avond met een zeer enthousiast publiek'